Circulair ondernemen: meer winst voor mens en milieu
Wat als je onderneming niet alleen winst maakt, maar ook de aarde een stukje beter achterlaat? Deze week vallen de Dag van de Ondernemer en de Klimaatweek samen. Het perfecte moment om deze twee belangrijke onderwerpen samen te brengen onder het nom: circulair ondernemen.
In dit interview spreekt Iris Blom, ondernemer en oprichter van Stadsgroener, over het belang van circulair ondernemen en de rol die ondernemers kunnen spelen in het verduurzamen van onze samenleving. Iris is niet alleen actief als ondernemer, maar ook als Klimaatburgemeester in Breda, waar ze zich inzet voor het vergroenen van de stad en het betrekken van bewoners bij duurzame initiatieven.
Waarom is circulaire ondernemen zo belangrijk voor Breda?
“De basis is: We hebben maar één aarde, dus we moeten het gewoon doen met de dingen die er zijn. Tot nu toe hebben we veel te veel opgemaakt. Terwijl er zoveel mogelijkheden zijn om circulair te ondernemen en nieuwe dingen te ontdekken om niet de aarde te veel uit te putten.”
Hoe ziet circulair ondernemen eruit?
"Een voorbeeld is: ZoetZuur&Zout, een bedrijf dat zich richt op het creëren van producten van lokaal verbouwde groenten en fruit die anders bij het afval zouden eindigen, werkt samen met een limoncellomaker. Deze limoncellomaker gebruikt slechts één deel van de limoen voor de productie van limoncello, terwijl ZoetZuur&Zout de rest van de vrucht benut om nieuwe, smakelijke producten te maken. De helft van de limoen zou normaal gesproken worden weggegooid, maar door deze samenwerking wordt de volledige vrucht gebruikt. Deze aanpak helpt niet alleen voedselverspilling tegen te gaan, maar zorgt ook voor heerlijke, duurzame producten. Door de afwijkende kleur of vorm van het fruit maakt dit voor de smaak niets uit, en draagt ZoetZuur&Zout op deze unieke manier bij aan een wereld zonder voedselverspilling.
De grondstoffen raken op, en als je erachter komt dat alles op gaat, dan heb je geen keuze. Daarbij hebben we allemaal een verantwoordelijkheid op het stukje aarde waar wij leven. Je wilt de aarde toch beter achterlaten dan dat je hem hebt aangetroffen.
Als je meer grondstoffen gebruikt dan eigenlijk nodig is, dan kan je wel centen hebben maar dan heb je er toch niks aan.”
Hoe kunnen ondernemers klanten en consumenten betrekken in het proces van circulair ondernemen?
“Tot nu toe gebeurt dat veel te weinig. Voor de meeste mensen is circulair ondernemen een ‘ver-van-mijn-bed·show’. Als ik iets ga kopen, dan wil ik dat het lang meegaat. Dan wil ik het zelf kunnen repareren. Dan wil ik dat er zo weinig mogelijk nieuwe grondstoffen in zitten. Er is maar een kleine groep mensen die zich er bewust van zijn. Mensen kopen graag goedkope dingen, maar die gaan niet lang mee.
Ik denk dat klanten en consumenten het beste geholpen kunnen worden wanneer de wetgeving verandert. Als je een klant het recht geeft om een product te repareren, als dat gewoon in de wet staat. Dan kunnen mensen gewoon zelf hun producten repareren zoals een telefoon of een stofzuiger. Op dit moment is het zo dat je geen garantie meer krijgt als iets is open gemaakt.
Als consumenten gemakkelijk onderdelen en gereedschap krijgen om hun aankopen zelf te onderhouden of herstellen, voelen ze zich meer verbonden met de levenscyclus van hun producten. Dit zou een stimulans geven om duurzamer met aankopen om te gaan.”
Welke advies zou u geven aan jonge ondernemers die circulair willen ondernemen?
“Ik zou jonge ondernemers aanraden om vanaf het begin goed na te denken over hun 'license to exist'. Vraag jezelf af: waarom moet mijn bedrijf bestaan? En wat voeg ik toe aan de wereld? Als je onderneming puur gericht is op winst, ten koste van het milieu of andere mensen, dan is dat niet duurzaam. Het moet niet alleen gaan om wat je kunt verdienen, maar ook om wat je kunt bijdragen.
Als ondernemer heb je een verantwoordelijkheid naar de aarde en naar de samenleving. Ik geloof sterk dat bedrijven alleen op lange termijn kunnen overleven als ze duurzaam werken. Want uiteindelijk worden consumenten steeds bewuster en willen ze producten en diensten die ook bijdragen aan een betere wereld."
Een weg naar een duurzamere toekomst
Op 15 november vieren we de Dag van de Ondernemer, een perfecte gelegenheid om stil te staan bij de kracht van circulair ondernemen. Op de Dag van de Ondernemer willen we als Urban Living Lab Breda zijnde benadrukken hoe belangrijk het is om niet alleen voor winst te gaan, maar ook voor een positieve impact op onze omgeving. Door circulaire principes toe te passen, kunnen we samen een toekomst bouwen waarin economische groei en milieubehoud hand in hand gaan.
Marjolein Rojo