Zelfbewuste huis ontwikkelt online game

Een slimme douche die je tips geeft of een slimme douche die je gedrag stuurt. Sinds deze week staat het dilemmaspel van het Zelfbewuste huis live op de site van Urban Living Lab Breda. In de game kies je steeds tussen twee verschillende vormen van een slimme technologie: wil je alleen advies, of mag technologie ook sturen of ingrijpen? Een interview met ontwikkelaar Wessel ’t Hart, stagiair ULLB en Avans student Communicatie & Multimedia Design.

Waarom is deze game bedacht?

Twee stagiairs hadden een jaar eerder al een soort bordspel met kaarten en dilemma’s gemaakt. Projectleider Cees Hogendoorn vond deze spellen eigenlijk al heel interessant maar het nadeel was dat er geen data werden vastgelegd en dus inzichten uit voort kwamen. Ik kreeg de opdracht om het spel door te ontwikkelen naar iets waar bruikbare data uitkwam. Na experimenten met formulieren, QR-codes en AI-beeldherkenning kwam ik uit bij een digitaal dilemmaspel wat iedereen op zijn laptop of telefoon kan proberen.

Wat houdt de game precies in?

Het zijn interactieve dilemma-spellen waarin je per thema een slimme technologie in huis voorgeschoteld krijgt, telkens in twee vormen: bijvoorbeeld een douche die je tips geeft versus een douche die je gedrag stuurt. De gebruiker kiest telkens welke vorm hij of zij fijner of beter vindt. Er is een badkamer-versie en een keuken-versie, elk met negen thema’s en dus negen dilemma’s per sessie. De vraag is niet zozeer of we wel slimme technologie in huis willen, het gaat meer om hoe de technologie ingezet moet worden.

Wat gaat ULLB met de data doen?

De keuzes van gebruikers worden anoniem opgeslagen in een Spreadsheet. Die data helpt ULLB zelf om te zien welke waarden bewoners belangrijk vinden bij slimme technologie in huis. Het doel is om hiermee toekomstige ontwerpbeslissingen en gesprekken met bewoners, ontwerpers en beleidsmakers beter te kunnen sturen.

Wat vind je er zelf van?

Ik ben er best trots op. Het was technisch uitdagend en inhoudelijk interessant. Het was niet een opdracht die al volledig vastlag, dus ik moest veel zelf uitzoeken en beslissen. Juist daardoor heb ik veel geleerd over coderen, gebruikservaring, maar ook over ethiek en maatschappelijke technologie. Ik denk dat het spel een leuke én zinvolle manier is om complexe onderwerpen aan te snijden.

En nu, wat is de volgende stap?

De volgende stap zal zijn om zoveel mogelijk mensen dit dilemmaspel te laten spelen. Op die manier laten we meer mensen nadenken over hoe ze hun toekomstige huis voor zich zien en krijgt ULLB meer data om betere keuzes te maken over hoe het huis van de toekomst eruit moet zien.

Niet gevonden wat je zocht?

Stel jouw vraag

Het laatste nieuws

Alle nieuws items bekijken

Samen bouwen aan de stad van morgen

Kijk hoe jij kunt helpen

Iedereen kan meedoen. Of je nou student bent of onderzoeker, een bedrijf hebt, bij de overheid werkt of een buurtbewoner bent, jouw stem en ideeën zijn mega waardevol. Laten we samen bouwen aan de stad van morgen, waar iedereen thuishoort en zichzelf kan zijn.