Kippenvel bij Off Script, de Take Over van Filmhuis Breda

Geschreven door
Geplaatst op

16 december 2025

“Deze middag heeft me veel meer gebracht dan dat ik vooraf vermoedde. De één op één gesprekken waren niet alleen inspirerend, maar ook heel openhartig. Dat ben je in je “normale” leven niet meer gewend. Ik heb ervan genoten.”

Lovende woorden voor de Winter Storywalk, de wandeling die onderdeel was van ULLB’s Off Script. Gedurende drie dagen begin deze maand namen studenten van verschillende opleidingen het Filmhuis Breda over en organiseerden ze een programma met films, lunches, een pubquiz en de Winter Storywalk dus.

Met een vaste locatie en een grote groep vrijwilligers is Filmhuis Breda inmiddels stevig verankerd in Breda. Toch trekt het nog weinig jongeren, de gemiddelde leeftijd is 45-plus. Wat zou het Filmhuis moeten doen om ook de jongeren van Breda te trekken?, vroegen de oprichters Monique van Winkel en Chiel Rottier zich af. “We dachten, dat kunnen wij ouderen wel proberen te verzinnen, maar veel beter is het om het de jongeren zelf te laten bedenken,” zegt Van Winkel. En zo ontstond het idee om samen met Urban Living Lab Breda een driedaagse Take Over te doen: studenten van verschillende opleidingen werden samengebracht in een leergemeenschap om drie dagen lang de programmering en horeca over te nemen en eigen evenementen neer te zetten.

Mond op Mond

Door wekelijks samen te brainstormen en concepten te testen ontdekten de studenten wat jongeren wél aantrekt. En vooral, hoé je ze aantrekt. “Mond op mondreclame is heel belangrijk onder jongeren,” zegt Stijn die vanuit zijn studie Commerciële economie meedeed met de Take Over. “We zouden hier nooit heen gaan vanuit een social media post. Maar wel als we een advertentie zouden zien op school, of op plekken waar veel jongeren zijn, rond terrassen bijvoorbeeld. Als dan een vriend zegt, ik ben in het Filmhuis geweest, dat is leuk, dán ga je.”Een behoorlijke weg dus om af te leggen wil je jongeren bereiken. Maar als ze eenmaal binnen zijn, zijn ze stuk voor stuk enthousiast, zeggen ze. Zoals Mareine (25) die vanavond naar de pubquiz is gekomen, precies via het scenario van de mond-op-mondreclame. “Iemand bij mij in de klas vertelde over het Filmhuis en hoe leuk het was. Toen ik op de site keek zag ik dat er een pubquiz zou komen en heb ik twee vrienden meegenomen.”

Echte verbinding en een losse sfeer

De pubquiz deze avond trekt dus nieuw én jong publiek. Het café zit vol en de sfeer zit er goed in. Door meer te zijn dan alleen een plek waar je film kijkt kun je nieuwe doelgroepen aanboren, is de gedachte van de commerciële economie studenten. Zoals een datenight waarin je eerst een hapje eet in met je date het café van het Filmhuis en daarna naar de film gaat. Of de winterse Storywalk die in de middag werd gehouden, de wandeling waarin je onderweg je mede-wandelaars leert kennen en afsluit met een lunch en een film. Studenten Social Work van CURIO’s Peer2Peer leidden de wandeling en introduceerden onderweg vragen als ‘hoe ging het vroeger bij jou aan de keukentafel’ en ‘welke overtuiging zit jou weleens in de weg?’ Chenoa van Unen (20) had de leiding over dit programma-onderdeel: “We leven vaak met afstand naar elkaar. Tijdens deze wandeling nodigen we mensen uit om hun verhalen te delen. Want iedereen heeft een verhaal en door het te delen kun je echte verbindingen maken.” Dat bleek. Op de kaartjes die mensen achterlieten schrijven mensen dat ze ver uit hun comfort zone waren gekomen en dat ze kippenvel hadden gekregen.

Terug naar Monique op de avond van de pubquiz. Bevalt de Take Over? “We vonden het spannend om de sleutel drie dagen lang weg te geven. Maar er waait echt een nieuwe energie. Doordat er zoveel jongeren in huis zijn is de sfeer dynamischer, losser. En het is heel leuk dat er zoveel getest wordt en om te zien wat werkt en wat niet. Zo’n pubquiz doen wij zelf gewoon niet. Jongeren wel. Dat is tof.”

Van Sieme (29) en Wouter (26), de twee vrienden die Mareine had meegenomen mag het Filmhuis veel bekender worden in Breda. “Ik vind het gezellig,” zegt Wouter. En vriend Sieme vult aan: “Breda is nu vooral een bierstad en een festivalterrein. Er is weinig focus op de kunsten. Dat mag meer worden gezien. Want dat zet de stad ook op een andere manier op de kaart.”

Niet gevonden wat je zocht?

Stel jouw vraag

Het laatste nieuws

Alle nieuws items bekijken

Samen bouwen aan de stad van morgen

Kijk hoe jij kunt helpen

Iedereen kan meedoen. Of je nou student bent of onderzoeker, een bedrijf hebt, bij de overheid werkt of een buurtbewoner bent, jouw stem en ideeën zijn mega waardevol. Laten we samen bouwen aan de stad van morgen, waar iedereen thuishoort en zichzelf kan zijn.