ULLB in de wijken: Woonzorgcentrum Elisabeth zoekt verbinding met de buurt

Geschreven door
Geplaatst op

29 mei 2025

Woonzorgcentrum Elisabeth ligt midden in de stad, verscholen tussen de Haagdijk en de Fellenoordstraat. Toch weten veel omwonenden uit de wijk niet dat dit openbare gebouw er ook voor hen is; voor een kopje koffie, een praatje of een bezoek aan de kapper bijvoorbeeld. Het Urban Living Lab Breda kreeg de vraag om verbinding te helpen maken, zowel tussen de bewoners binnen, als tussen de wijkbewoners en het centrum.

Vanaf begin februari was het Urban Living Lab Breda elke dinsdag wekelijks aanwezig in woonzorgcentrum Elisabeth aan de Haagdijk. Afstudeerder Wolter de Haas onderzocht er het leven en werken in dit multifunctionele gebouw. Zijn conclusies schetsen een levendig centrum, waar veel gebeurt. Maar er is ook een duidelijke behoefte aan betere communicatie en meer verbinding.

Met Evenementen naar verbinding

“Er zijn veel events. Echt ontzettend veel, dat is fijn,” zegt een van de bewoners in een interview met Wolter. De meeste geïnterviewden prijzen het programma-aanbod in het gebouw. Volgens Wolter leiden deze initiatieven tot méér dan vermaak: “Je zit niet de hele dag opgesloten boven in je kamer. Het brengt mensen in contact met anderen.”

Communicatiegat

Toch zijn er ook uitdagingen: bewoners klagen over slechte interne communicatie. “Ze schrijven er wel iets over, maar wij krijgen het nooit te zien,” zegt één van de geïnterviewden. Zelfs de facilitair manager erkent het probleem en pleit voor één centrale afdeling voor uitgaande communicatie. Het communicatiegat ziet Wolter als grootste struikelblok om meer inloop van buurtbewoners te krijgen.

Bijna alle bewoners zeggen behoefte te hebben aan technische ondersteuning: “Soms krijgen we de televisie niet aan, en dan hebben we hulp nodig. Maar daar is de facilitaire dienst niet voor.” Ook missen ze activiteiten in de gemeenschappelijke ruimtes en mogelijkheden om elkaar te ontmoeten. Wolter: “Ondanks dat er veel wordt georganiseerd, voldoet het toch niet aan de behoeften van de bewoners.”

Koffie & tech‑uur, bewoners helpen elkaar

Om deze behoeften aan te pakken, ontwikkelde Wolter een wekelijks koffie‑en‑tech‑uur, waarin bewoners en buurtbewoners over technologie met elkaar in gesprek gaan, begeleid door experts. De pilot trok elf deelnemers uit de wijk en uit het Elisabeth zelf en leverde veel positieve reacties op. Wolter: “Mensen die elkaar niet kenden ontmoetten elkaar en ontdekten dat ze ook van elkaar konden leren. Dat was een mooie eyeopener; het Elisabeth hoeft niet alle support en ondersteuning zelf te bieden, bewoners en wijkbewoners kunnen elkaar helpen. Als je ze maar bij elkaar brengt.”

Wolter ziet dus veel potentie voor het Elisabeth als verbindingsplek. Een volgende stap zou zijn om het koffie‑tech‑uur structureel uit te rollen en de communicatie naar de bewoners te verbeteren. Het Elisabeth, een échte ontmoetingsplek voor de wijk.

Niet gevonden wat je zocht?

Stel jouw vraag

Het laatste nieuws

Alle nieuws items bekijken

Samen bouwen aan de stad van morgen

Kijk hoe jij kunt helpen

Iedereen kan meedoen. Of je nou student bent of onderzoeker, een bedrijf hebt, bij de overheid werkt of een buurtbewoner bent, jouw stem en ideeën zijn mega waardevol. Laten we samen bouwen aan de stad van morgen, waar iedereen thuishoort en zichzelf kan zijn.