Bericht

Goed nieuws, Hoge Vucht is een donut. Nu de andere wijken van Breda nog.

Geplaatst op 25 juni 2024, 13:05 uur
Illustration
logo
Urban Living Lab Breda

Wat voegen naailessen voor wijkbewoners in Hoge Vucht toe aan de economie? Veel. Tenminste, als je het vanuit de ogen van de donut economie bekijkt. Daar staan namelijk de sociale en ecologische impact op mens en planeet centraal, in plaats van geld en kapitaalvergroting.

 De donut economie is een economisch model ontwikkeld door de Engelse econoom Kate Raworth. Het doel is om ons allemaal uit te dagen een economie te vormen die niet alleen bestaat uit geld verdienen, maar vooral sociaal rechtvaardig en ecologisch duurzaam is.

Raworth, associate bij het Environmental Change Institute van de Universiteit van Oxford en Professor of Practice aan de Hogeschool van Amsterdam, beeldt dat uit met een donut. Precies, dat ronde zoete taartje met duizendenéén soorten glazuur.

Raworth deelt de donut op in twee ringen, de binnenring en de buitenring. De binnenring gaat over de mens en zijn minimale levensbehoeften, zoals voedsel, water, onderdak gezondheidszorg, onderwijs en sociale gelijkheid. Levensbehoeften die essentieel zijn voor mensen om een goed leven te leiden. De buitenring gaat over de planeet en haar ecologische grenzen, zoals broeikasgasemissies, biodiversiteitsverlies en vervuiling. Als we over deze grenzen gaan, dan kan dat leiden tot onomkeerbare schade aan onze planeet.

De ruimte tussen deze ringen, zegmaar het deeg van de donut, is de veilige ruimte; wanneer de economie van een wijk, een stad of een land tussen deze ringen blijft, dan kunnen de inwoners floreren zonder de planeet te schaden, stelt Raworth.

Een tweede groep studenten van de minor Urban Innovation heeft de afgelopen maanden het model van de donut economie over de Hoge Vucht gelegd. In het eerste traject, dat eind 2023 werd afgerond, zochten de studenten uit of dat überhaupt wel kon, de donut toepassen op een wijk. Lang verhaal kort; ja, dat kan, concludeerde deze groep. (onder dit artikel vind je het onderzoeksrapport van deze studenten)

In de tweede fase, van januari tot juni 2024, ging een nieuwe groep studenten verder met de donuteconomie in de wijk. Zij gingen op zoek naar concrete voorbeelden; mensen en projecten in de Hoge Vucht die sociale en ecologische waarde toevoegen aan de wijk. Zoals de naailessen voor wijkbewoners. Dat mogen misschien zijn kleine projecten zijn, die in het grotere economische plaatje niet zouden opvallen, missschien zelfs niet eens worden meegerekend, maar vergis je niet, vaak hebben deze kleine initiatieven juist een hoge sociale component, en een lage ecologische voetafdruk, vermoedden de Urban Innovation studenten. Hartstikke donut-proof zijn die dus, en daar mogen de wijkbewoners trots op zijn, vinden zij. Sterker, het is essentieel voor de nodige transitie waarin we ons begeven, om deze mensen en hun projecten in de schijnwerpers te zetten. “Ze lopen voor de troepen uit op de weg naar een duurzame toekomst voor ons allemaal,” schrijft de groep in haar rapport. “Maar hun waarde wordt onderbelicht en onderschat. Daarom willen wij lokale initiatiefnemers helpen om de positieve impact van hun inspanningen binnen het Donutmodel te begrijpen en te maximaliseren.”

 

Lees hieronder de beide onderzoeksrapporten.

De derde groep studenten staat al klaar om volgende stappen te zetten richting die impact maximalisatie. Zij nemen het stokje over en beginnen in september met de derde fase van dit onderzoek.  

Deel dit: