MEE-MAKERS: Duurzaam ontwikkelen door natuurlijke leerervaringen
In de serie verhalen over Power of the Future spraken we met Maurice van de Lisdonk, directeur van de St. Josephschool en met Luc Swaab van de Uitvindfabriek. Dit keer is de Maurice van de Lisdonk aan het woord.
Maurice: ‘Onze school is onderdeel van INOS, een grote scholenstichting in Breda. Via een collega op het bestuursbureau kreeg ik door dat er een project Power of the Future bestond. In onze school zijn we al een tijdje actief met duurzaamheid en vergroening. We hebben onder andere een moestuin in de kleuterbouw, die we gaandeweg voor alle groepen willen inzetten. Dat was een van de aanbevelingen van onze leerlingenraad. En dat nemen we heel serieus. Power of the Future leek me een goed initiatief om te onderzoeken hoe we met ons groen thema de verbinding met de wijk konden versterken. Er werd vervolgens een brainstormsessie georganiseerd waaraan ook onze partners van de BSO deelnamen, samen met studenten van Curio en Avans. Ik wist toen overigens nog niet dat het een initiatief was van Urban Living Lab Junior. Toen dat eenmaal duidelijk was, heb ik meteen contact gezocht met Marcel Kesselring met als doel om structureel samen te werken binnen Urban Living Lab Junior.
Samen de toekomst vormgeven
‘Een coördinator van onze school volgde enkele bijeenkomsten in de Koepel en onze school deed mee aan de projectweek van Power of the Future. Daarbij ging het niet alleen over verduurzaming, maar ook over andere belangrijke transitiethema’s voor de stad. Ik moet zeggen dat ik het best een ambitieus programma vond, maar het heeft me positief verrast. Er deden kinderen en leerkrachten mee van verschillende scholen, die in gemengde groepen samenwerkten. Dat alleen al was voor sommige deelnemers een openbaring. Kinderen van verschillende achtergronden en culturen, die elkaar in de eigen leefomgeving zelden tegenkomen, werkten nu zij aan zij aan mooie ideeën voor een toekomstbestendig Breda. Het leerde mij dat we als school nog intensiever de verbinding met de wijk moeten zoeken, dat we voor kinderen meer betekenisvolle leerervaringen moeten creëren.’
Leren in de omgeving
Wat ik heel sterk vind in het Power of the Future concept is de samenwerking met bedrijven, die als opdrachtgever fungeren. Voor elk van de transitiethema’s was een opdrachtgever gezocht. Zo ging een groep aan de slag met duurzame mobiliteit en techniek bij Ericsson. Voor het thema groen en verduurzaming was de opdrachtgever Intratuin. In deze leeromgevingen konden onze kinderen samen met de studenten van MBO en HBO meedenken over actuele vraagstukken en actief mee ontwerpen en mee-maken van mogelijke oplossingen. Dat levert in korte tijd veel leerrendement op aan kennis, inzichten en ervaringen. Meer dan wat je op school voor elkaar kunt krijgen in maanden. Bovendien past het perfect binnen de doelstellingen van Burgerschap, wat je als school dient te integreren in je aanbod.
Uitwisselen en versterken
‘De verbinding met de wijk hebben we gezocht door in gesprek te gaan met bewoners over wat ze graag in hun buurt zouden willen zien. Het bleek dat ouders graag zwerfboeken wilden, die hun kinderen dan konden uitwisselen. Dat initiatief hebben we als school opgepakt en samen met de bewoners is er zo een kinderboeken bibliotheek ontstaan op het pleintje bij de school. We hebben grote zitzakken aangeschaft, waardoor kinderen en ouders daar gezellig kunnen zitten lezen. De bibliotheek kast is door een kunstenaar fraai geschilderd, waardoor we ook een relatie met kunst en cultuureducatie leggen. Het werk wordt zelfs opgenomen in de blind walls gallery. Het bibliotheekje is niet alleen een gezellig ontmoetingspunt, het bevordert vooral leesplezier en leesbegrip, Iets wat hard nodig is om kansengelijkheid te versterken.’
Groeiende ideeën
‘Wat onze groene ambities betreft, hebben we nu een paar stappen gezet. We hebben een moestuin coach in dienst genomen. Die begeleidt leerkrachten van de focusgroep, bewaakt de leerlijnen en ondersteunt de kinderen bij de thematische activiteiten in de omgeving. De producten van onze moestuin verwerken we nu in een verrijdbaar keukentje, maar voor de toekomst zoeken we nog naar mogelijkheden om meer leerervaringen te creëren. Daarnaast hebben we een groen team van leerlingen, die zich bekommeren om het groene schoolplein en die zich tijdens de Kinderboekenweek aan de wijk gaan presenteren. Ze hebben al een leuk idee bedacht: een stekjes bibliotheek om plantjes met elkaar te delen in de wijk.’