Bericht

Co-creaties van het Urban Living Lab Breda; “fris en onbevangen”

Geplaatst op 14 mei 2024, 13:21 uur
Illustration
logo
Urban Living Lab Breda

Stel, je voert al een aantal jaar een succesvolle campagne, samen met een partner organisatie. En nu is het tijd voor iets nieuws. Maar wat? En hoe? En trouwens, moet je eigenlijk wel door met elkaar? Daar kun je met elkaar (vaak oeverloos) over vergaderen, maar je kunt het Urban Living Lab ook vragen om een co-creatie voor je te organiseren. Dikke kans dat je in een ochtend een doorbraak te pakken hebt. 

Een co-creatie is een sessie waarbij je het beginpunt weet, en het eindpunt openlaat. Je gaat met elkaar aan de slag en onderweg kun je afslagen maken, of hele nieuwe velden betreden. Om zo los en vrij te komen spreek je af dat alle deelnemers gelijkwaardig zijn en dat alles wat ze zeggen wordt meegenomen. Ook hanteren co-creaties de spelregel waarbij er niet of nauwelijks wordt gereageerd met ja maar. Je mag wel reageren met ja, én. Je wilt creatief, open en vrij praten en dat gaat makkelijker als je ja én zegt tegen elkaar. Het eindproduct wordt er beter van, en de afspraken die je bij het eindpunt maakt, zitten dan vol met positieve energie waar iedereen achter staat. 

Je hebt het meest aan een co-creatie wanneer je een gevarieerde groep mensen bij elkaar te brengt met verschillende leeftijden, functies, skills en mind-sets. Ook verschil in cultuur en geloofsovertuigingen zijn tof om mee te nemen in de samenstelling. Met een gevarieerde groep kom je makkelijker en sneller tot nieuwe inzichten, richtingen en oplossingen. “Smaken en structuren versterken elkaar, juist als ze heel verschillend zijn,” staat in het Handboek Co-creatie van Innovatienetwerk ROC West-Brabant. Eigenlijk zijn de mensen die helemaal niets met jou te maken hebben het meest waardevol. Zij zullen de vragen stellen die mensen van binnen niet meer zien. Zij zullen je wijzen op zaken die er niet meer toe doen, of aangeven waar de opening zit. 

Blikken van Buiten

Een belangrijk ingrediënt bij de co-creaties van het Urban Living Lab zijn de nieuwe mensen van buitenaf die we meenemen; mensen van buiten de deelnemende organisaties, met andere skills, ervaring en perspectieven. Zij zijn de frisse blik. Omdat zij de hele geschiedenis van de samenwerking en de producten niet hebben meegemaakt, kunnen ze vaak verrassende ideeën en gedachtes geven. 

Naar de co-creatie die Urban Living Lab onlangs organiseerde voor Breda Actief en Nieuwe Veste namen we onze kersverse ontwerper Nick Wilschut en vierde jaars Social Work student Jesse Haiijes mee. Haijes studeert momenteel af bij Urban Living Lab: “Ik had nog nooit van een co-creatie gehoord. Ik vond het een mooie vorm waarin veel ideeën ontstonden. Het was mooi dat er vanuit ja-en werd gewerkt en niet vanuit ja-maar. De deelnemers in de co-creatie werkten fanatiek samen en stonden heel open voor feedback. Ik kreeg er energie van.”

 

Boost met nieuwe aanpak

De ochtend bracht Nieuwe Veste en Breda Actief een nieuw inzicht; de campagne voor hun Sport & Cultuur Intro zou niet alleen meer over de kick-off van het programma moeten gaan, maar juist het hele jaar door aandacht moeten besteden aan de sport- en cultuurmogelijkheden voor kinderen in Breda. “De inbreng van de jonge en frisse talenten van Urban Living Lab Breda was fijn omdat zij nog fris en onbevangen tegen deze vraagstukken aankijken,” zegt Marc van der Schoot, projectleider bij Nieuwe Veste. “We hopen met de nieuwe aanpak en de handvatten die we hebben het project Sport- & cultuurintro de komende jaren weer een boost te geven. Onze gezamenlijke drijfveer is dat kinderen zo vroeg mogelijk kennismaken met al het leuks dat er te doen is in Breda op het gebied van sport en cultuur!”

 

 

 

Illustration