Bericht

‘Ik vind het fascinerend dat je robots kunt aansturen'

Geplaatst op 5 april 2023, 16:34 uur
Illustration

In de serie Mee-Makersverhalen spraken we met Anne de Jonge, voormalig stagiaire van ULLB en lid van het prijswinnende robotica-team GentleBotz 

'Ik vind het fascinerend dat je robots kunt aansturen om zelfstandig een taak uit te laten voeren’

Anne de Jonge, 14 jaar, volgt de Technasium-richting bij het Newmancollege in Breda. Gediagnosticeerd met ADD en hoogbegaafdheid is een reguliere schoolsetting voor haar wel een uitdaging te noemen. Gelukkig werden haar bijzondere talenten al op jonge leeftijd door haar leraren opgemerkt. Wat Anne fantastisch vindt om te doen, is het ontwerpen en programmeren van robots. Anne’s ogen gaan schitteren als ze erover vertelt. De belangstelling voor techniek zat er al vroeg in. Al op basisschool De Spoorzoeker werd duidelijk dat Anne een bovengemiddelde intelligentie bezit en ervan geniet om complexe opdrachten op te lossen. Dat werd bevestigd in Het TalentenLab in Breda. Recent werd duidelijk waarom Anne moeite heeft met schoolse taken onder tijdsdruk. Door haar ADD is ze snel afgeleid en snel overprikkeld. Samen met haar ouders heeft ze al een hele weg afgelegd om een ontwikkelingspad te vinden dat bij haar past en dat recht doet aan haar eigenheid en kwaliteiten. Zo kwam ze onder andere in contact met Van Steenhoven, Het TalentenLab, Breda Robotics en Urban Living Lab Breda. 

Anne heeft een korte periode stage gelopen bij ULLB en doet samen met andere talentvolle leerlingen mee aan de First Tech Challenge, een robotwedstrijd met verschillende opdrachten. Doel is om op dezelfde basis elk jaar weer nieuwe functies te koppelen, zodat de robot elke keer weer tot nieuwe dingen in staat is. Anne is een van de jongste leden van team GentleBotz, een FTC team van het Newmancollege uit Breda. Jonge mensen maken kennis met techniek en innovatie door middel van het bouwen van robots en robot wedstrijden. De groep bestaat uit 8 leden van 14 tot 18 jaar. Ze komen bij elkaar om een robot te bouwen, soms ook in het weekend en vakanties. Iedereen heeft zijn eigen taak en leert van elkaar. De werkzaamheden variëren van bouwen tot programmeren, de website bijhouden, PR en sponsoring regelen.

Hoe ben je zo geïnteresseerd geraakt in robots?

Anne: ‘Van kleins af aan was ik al nieuwsgierig naar techniek, hoe dingen in elkaar zitten. Onderzoeken en ontdekken deed ik al zo lang ik me kan herinneren. Op de basisschool verveelde ik me best snel, maar op de middelbare school heb ik wel moeite met leren. Frustrerend is ook dat ik het wel begrijp, maar dat het er niet altijd uitkomt. Ik heb veel moeite met taken op tijd af krijgen. Mijn tijdsbesef is niet super. Ik kan heel lang ergens mee bezig zijn en totaal vergeten hoeveel tijd verstreken is. Dat is vooral lastig met toetsen. In mijn rapport van de basisschool stond al: ‘Houd je wat meer aan de planning, zorg dat je meer doorwerkt en wees er niet teveel op gefocust dat het perfect moet.’ 

Anders leren 

‘In Het TalentenLab leerde ik al over het verschil tussen een vaste mindset en de groei-mindset. Ik ben steeds meer in staat om te redeneren vanuit de groei-mindset. Dat helpt me nu wel bij het maken van opdrachten. Op school heb ik nu ook Breinologie, waardoor ik beter begrijp hoe mijn hersens werken. Als ik gemotiveerd en geconcentreerd ben, dan heb ik een hyperfocus en ben ik juist sneller dan veel andere kinderen. Ik ben heel visueel ingesteld. Ik wil dingen vóór me kunnen zien. Alleen uit een boek leren, dat werkt bij mij niet. Ik vind het gewoon leuk om met mijn handen bezig te zijn, om te tekenen en te ontwerpen.’

Vrijheid en sturing 

‘Wat ik tof vind aan met robots bezig zijn, is dat ze aan de ene kant zelfstandig dingen kunnen doen, maar dat je daarvoor ook programmering nodig hebt. Het is een combinatie van aansturing door mensen en zelfstandig functioneren. Die combinatie vind ik interessant. En dat je allerlei disciplines nodig hebt om een robot te kunnen maken, zoals werktuigbouwkunde, mechatronica en elektrotechniek. Op school zijn we elke vrijdag na school bezig met robots. Zelf vind ik het vooral leuk om creatief bezig te zijn, om te engineeren en oplossingen te bedenken voor als er iets fout gaat. Een robot bouwen lukt nooit in een keer, dus je moet telkens weer bijstellen wat je eerder hebt gemaakt.’ 

Houston, we have a challenge 

‘Ons FTC-team GentleBotz heeft de Inspire Award gewonnen. Nu gaan we dus vanuit het Newmancollege naar de wereldkampioenschappen in Houston. Het gaat niet alleen om het bouwen van de robot zelf. Er wordt van je verwacht dat je als jonge engineer je eigen promotie kan doen en fondsen kan werven en dat je jezelf aan de wereld presenteert. Het doel van de challenge is ook dat kinderen enthousiast worden van techniek en de vakken kiezen die je daarbij helpen zoals natuurkunde en scheikunde.’

Hoe gaat het eraan toe bij een wedstrijd? 

‘Als we een robotcompetitie doen, dan moet hij de eerste 30 seconden autonoom dingen doen en daarna kun je hem met een controller aansturen. Elke wedstrijd heb je twee teams die samen tegen twee andere teams in actie komen. Vaak ben je een hele dag met een wedstrijd bezig. De FTC is een internationale wedstrijd, dus er zijn ook teams uit Duitsland, België, Luxemburg, Noorwegen, Litouwen en Zwitserland die meedoen.’

Heeft gaming iets te maken met robots wat jou betreft?

‘Ja, ik denk het wel. Je hebt aan de ene kant de opdrachten die je moet doen en aan de andere kant de vrijheid om te ontdekken en de wereld te verkennen.’ 

Hoe kom jij op ideeën? 

‘Mijn brein gaat soms heel snel en dan heb ik een idee, maar dan weet ik niet eens hoe het idee in me op was gekomen.’

Hoe houd je een idee dan vast? 

‘Als we bezig zijn met een project of het bouwen van een robot, dan kan ik het gelijk tegen een ander zeggen. Dan voeren we het meteen uit.’ 

Wie heeft jou gesteund om te kunnen zijn wie je bent? 

'Mijn ouders en in ieder geval een paar mensen van school. Die hebben ook deskundigheid van een Zorgteam erbij gevraagd. Ze snappen waar ik mee worstel en proberen me daarbij te helpen. Ze geloven in me. Dat is heel fijn.’

Wat heb jij in de stage bij ULLB gedaan?

‘Ik had opdracht gekregen om ideeën te bedenken voor een nieuwe inrichting van de Faam. Ik had een paar dingetjes bedacht waar Marcel (Programma-Maker, ULLB) heel enthousiast over was. Het ging er vooral om dat er meer jongeren aangetrokken zouden worden om hier naartoe te komen. Zelf heb ik ook nog Inge (Labcoach, ULLB) geïnterviewd voor mijn stageverslag.’ 

Echte vraagstukken

‘Net als in de samenwerking binnen ULLB hebben we bij het Technasium Onderzoek en Ontwerp. Dan komt een opdrachtgever bij ons met een probleem dat we moeten uitwerken aan de hand van eisen waar we aan moeten voldoen. Vervolgens krijgen we alle ruimte om het naar eigen inzicht uit te voeren. Vanuit onze school zitten we met leerlingen van leerjaar 3 tot 6 van havo en vwo geregeld bij Breda Robotics. Daar kunnen we in de vakanties terecht om te werken.’ 

Welke opleiding zou je na het Newmancollege willen gaan doen? 

‘Ik weet nog niet welk soort baan ik straks zou willen hebben. Ik zit nog een beetje te twijfelen of ik universiteit wil doen of hbo. Universiteit zou prima kunnen, maar een hbo-opleiding is denk ik praktischer, meer gericht op een specifiek beroep.’

Wat is je ideaal? 

‘Ik wil wel meehelpen om het milieu beter te maken. Mensen hebben het er wel vaak over, maar doen er weinig aan. Je moet er wel actief iets mee doen, niet met een paar mensen, maar het liefst met iedereen. Ik vind het belangrijk dat er meer groen is, dat er meer bomen en planten zijn. Het is belangrijk dat bedrijven niet alleen hout kappen, maar ook nieuwe bomen planten. Wij steunen zelf Ecosia, een duurzame zoekmachine die 80% van zijn winst schenkt aan de bescherming van het regenwoud. Maar verder zou ik het heel mooi vinden als ik later een robotarm kan ontwikkelen om het leven van mensen beter te maken.’

 

 

 

 

 

Illustration
 
Deel dit: