Project

Festival

Geplaatst op 22 februari 2021, 18:48 uur

PROJECT INNOVATIVE STUDIO

Het Urban Living Lab Breda wil 2x per jaar een festival organiseren. Hier worden de opbrengsten van de verschillende communities met elkaar gedeeld en is er gelegenheid om te netwerken.

Doelen:

  • Delen opbrengsten van de communities met stad en stakeholders
  • Verstevigen van het netwerk binnen het Urban Living Lab Breda en de communities.

In 2021 is er gestart met drie communities (Gerobotiseerde Stadslandbouw, Slimme Samenleving en Leefbare Stad).

Het festival zou de afsluiting kunnen zijn van het eerste halfjaar 2021 (half juni). 

Hoe ziet het festival eruit? Waar is het festival?

Met deze vraag zijn studenten van de Avans Innovative Studio aan de slag gegaan.

Toelichting

Vier studententeams hebben verschillende concepten bedacht: 

Concept 1 Festival (Aimy Drijdijk, Floor van den Hout, Coralyn van Dam en Isa van Sambeek)

Ons idee bestaat uit een evenement waarin 3 ideeën worden gecombineerd. Ons eerste idee is een festival waar zowel inwoners van de stad, mensen uit de community als mensen die willen netwerken/ mensen die zich willen aansluiten bij het Urban Living Lab Breda welkom zijn. Tijdens het festival is er ruimte voor workshops, lekker eten en drinken, luisteren naar gastsprekers, plezier hebben, naar muziek luisteren en netwerken. Het festival zal plaatsvinden bij de Koepel.

Het tweede idee is een "Community workspace". Het is een werkplek voor mensen uit de community én mensen die zich eventueel aan willen sluiten bij de community. Het is een werkplek in de Koepel waar mensen kunnen samenwerken, kunnen netwerken, events gehouden kunnen worden, workshops kunnen volgen en waar mensen werkplekken kunnen huren.

Ons derde idee is een buitententoonstelling/ route voor zowel inwoners, mensen binnen de community en mensen die willen netwerken. De routes zijn verspreid over het centrum van Breda. Op de routes zijn er allerlei dingen te doen zoals, zoals workshops, foodtrucks en luisteren naar sprekers. Het is eventueel ook mogelijk om kunst op de route te plaatsen. De verschillende kunstwerken zullen de standpunten van het Urban Living Lab Breda uitdragen. Deze kunnen dan in de stad blijven staan. Er zijn drie verschillende routes. Op dag 1 vindt de netwerkroute plaats, vervolgens op dag 2 is het tijd voor de communityroute en op dag 3 is het de inwonersroute.

Waarom gaat dit werken?

Wij denken dat dit gaat werken, omdat we goed onderzoek gedaan hebben naar de uitgangspunten, de wensen van de stakeholders, het belang voor de stad en we hebben goed geluisterd naar de feedback. Voor het Urban Living Lab is verbinden het belangrijkste. Door dit evenement zijn we in staat alle mensen in de stad te verbinden. Alle mensen in de stad Breda worden met elkaar verbonden. Denk hierbij aan mensen binnen de community, studenten, mensen die komen voor de gezelligheid, mensen uit het werkveld, mensen die willen netwerken en daarmee eigenlijk iedereen in de stad Breda. Verbinden staat centraal!

Waarom past dit?

Het concept past, omdat we goed hebben gekeken wie de stakeholders zijn, we hebben goed gekeken naar de uitgangspunten en het ‘’DNA’’ van het Urban Living Lab Breda. We hebben dit alles gecombineerd tot een evenement waar de organisatie volledig achterstaat.

Concept 2 Ecologische Voetprint (Tim Hol, Lucas Balk en Ruben Verbiest)

Wat wij en de opdrachtgever belangrijk vonden, was dat er bonding ontstaat tussen stakeholders en er kennis overgedragen kan worden. Wij hebben een idee bedacht wat zal zorgen voor een realisatiepunt bij de bezoekers. Een realisatiepunt dat ook in lijn staat met het Urban Living Lab Breda. Ons idee is namelijk gebaseerd op de Ecologische Voetafdruk.

Wij willen de bezoekers van het festival bewust laten worden van hun Ecologische Voetafdruk en wat voor impact dat heeft en kan hebben op de wereld.

Wij willen dit de bezoeker bewust laten worden door bij de hapjes en drankjes te vermelden hoeveel uitstoot ze leveren en hoeveel bomen er nodig zullen zijn om deze consumptie (op dagelijkse basis) te compenseren. Door de impact van de productie te laten zien hopen wij de bezoekers meer bewust te laten worden van hun aankopen.

Daarnaast willen we een soort stand/kraam inrichten in het thema van de Ecologische Voetafdruk met allerlei weetjes. In deze ruimte zal je ook je eigen voetafdruk kunnen meten op basis van een vragenlijst. Na het invullen van de vragenlijst kan de Ecologische Voetafdruk van de persoon in kwestie bijvoorbeeld ook verschijnen op een groot scherm.

Urban Living Lab Breda is ook druk bezig met het duurzame leven van Breda en de mens. Daarom past ons idee goed bij de visie en doelen van het Urban Living Lab. Zo willen wij een bewustwording creëren bij de bezoekers op het gebied van leven en de toekomst. Ook is dit een hele goede manier van realisatie onder de mensen. Zo waren wij als studenten ook verast van de cijfers en getallen van dit onderwerp.

Concept 3 Podcast

Ons concept is uiteindelijk worden om een podcast te organiseren, die wekelijks of maandelijks gehouden kan worden. Het idee is gekomen doordat er in de tussentijd van de zomerfestival en winterfestival weinig interactie wordt gehouden met de stakeholders. Hierdoor hebben we een alternatief verzonnen zodat er toch nog in de tussentijd contact gehouden kan worden met de stakeholders en waarbij er heel het jaar door kennis gedeeld kan worden. In de podcast zal er een gast komen en als de corona maatregelen het toelaat zouden er altijd nog meerdere gasten uitgenodigd kunnen worden om zo een leuke dynamiek te creëren. Het idee is eigenlijk dat de gastheer van ULLB met een aantal stellingen komt of een bepaalde onderwerp, waarbij de gast hierop door gaat.

Nadat er verschillende gasten over de vloer zijn geweest voor de podcast, zullen we hoogstwaarschijnlijk zien dat ze de onderwerpen vanuit verschillende perspectieven zien. Ook kan de podcast gebruikt worden om bijv. het verhaal van de gast te horen hoe diegene succesvol is geworden, hierdoor kan hij ook evt. kennis delen in de podcast.

Met de terugkoppeling naar het festival kan onze podcast gebruikt worden in de aanloop naar het festival. Hiermee kunnen we aandacht creëren voor het festival maar ook alvast verschillende onderwerpen over het festival aankaarten en bespreken

Het past doordat dit een goed alternatief is om de samenhorigheid tussen de stakeholders te versterken. Ook zorgt dit ervoor dat het initiatief meer aanzien zal krijgen, doordat de podcast geadverteerd wordt d.m.v. posters en de social media kanalen van de gasten. Door de podcast krijgt het Urban Living Lab Breda de kans om het over de doelen te hebben waar ze naar streven voor de stad Breda.

Concept 4 Flashmob 

Een project waarbij beweging en creativiteit voor de kinderen centraal staat en een super leuk festival voor jong en oud. Wij willen dan de kinderen vragen om borden te maken van het Urban Living Lab en om een dansje in te studeren. 

De flashmob moet gaan zorgen voor naamsbekendheid voor het Urban Living Lab. Wij willen met deze flashmob de media bereiken en zo meer aandacht te creëren voor het lab en voor het festival.

Doelgroep
Jongeren, 11-22 jaar, Volwassenen
Deel dit: